torsdag 11 december 2008

Spider Guard och Dispersion

Mobiltelefonen piper, jag slår upp ögonen. Det är fortfarande mörkt ute, bara lite mörkblått och julaktigt morgonljus letar sig in i springan mellan rullgardinen och fönsterblecket. Det är morgon, och telefonen piper, men det är inte väckarklockesignalen... det är ett SMS jag har fått. Jag gnuggar gruset ur ögonen och kontrollerar den lilla skärmen - det är ett SMS från Gauss. "Tjena, du ska också redovisa idag va? Du har väl sett att våra resultat är helt fel?"
Jag vaknade till mindre långsamt efter det.

Just det, kära läsare, idag var dagen då vårt projekt för betygssteg 5 i kursen Våglära och Optik skulle redovisas! Och detta är vad jag vaknar till. Nu var det inte särskilt farligt alls, det var bara det att resultaten i rapporten inte var riktigt konsekventa överallt och behövde snyggas till lite. Men panik fick jag! Det gick dock bra trots en ganska hasplig redovisning från min sida, och den åtråvärda femman är min! Det känns skönt. Min nya lilla dator, den så kallade netbooken, blir mer och mer oumbärlig. När jag kom till redovisningssalen exempelvis hade lärarna inte hunnit dit, och folk var för morgontrötta för att konversera. Då passar det ju bra med lite musik! Slog upp skärmen, kopplade in iPoden och lät Dengue Fevers ljuva kambodjapop strömma ut i rummet. Då slog det mig att jag inte behövde rita så mycket på tavlan under min redovisning - jag har ju MatLab på datorn! Drog igång MatLab och körde programmet som vi skrivit (det som jag ska redovisa hur det fungerar) och visade upp det! Smidigt!

Var på BJJ också i tisdags, för första gången på två veckor... det är för långt till Malmö för att jag ska orka träna under hårda pluggveckor, och det är kass. Ska komplettera med mer träning på hemmaplan istället. Men vi tränade iallafall på att passera Spider Guard, vilket jag ju behöver! Så jag passade på att prova det jag lärt mig på youtube, och fick erfara varför alla som har youtube inte också har svart bälte i BJJ - det ville helt enkelt inte funka. Så jag är fortfarande stumped på Spider Guard. För tillfället kör jag med den inte så ärofulla taktiken att bara dyka in i motståndarens closed guard för att ta mig vidare därifrån. En god taktik, förutom att jag är kass på att passera den också... det är därför det inte finns fler BJJ-mästare, det är så fruktansvärt frustrerande i början. Men, jag ger mig inte. Jag ska på det igen på lördag. Det måste finnas ett sätt.

Hasta la Spiderguard tills dess!

2 kommentarer:

Självaste Grönvik sa...

Snyggt jobbat med femman Jakob. Hahaha, kör inte alla den taktiken? Kötta in i fullguard och försöka slamma sönder motståndaren är en väldigt ärofull och finputsad strategi!

Plille Erövraren sa...

Inga slams i BJJ, my friend... här handlar det om teknik > styrka =)