måndag 15 december 2008

Dags att raljera

Hej och goddag, kära vänner! Idag var det tenta i Linjär Algebra. Den gick jag inte på, av omotivation och lathet... lyckligtvis släppte sagda omotivation idag, och idag har jag pluggat duktigt på sagda ämne! Omtentan ska nålas fast som en ovanlig fjäril på en entomologkarta. Men! Det var ju inte det som skulle skrivas om - det är ju som det står i titeln dags att raljera!

Jag läste en artikel på DN idag om att det läcker ut atmosfär i rymden. Ett antal tusen ton av vår atmosfär blir utblåst i rymden av solvinden varje år, never to return. Är det då någon fara för oss på jorden? Nej, säger de som skrivit artikeln, inte ens i långa loppet blir några tusen ton om året någon mängd att tala om. Det antyds att solen kommer att slockna innan den där avblivna atmosfären hinner spela in i våra liv. Lite räknande ger att med solens förväntade kvarvarande brinntid (5 000 000 000 år) och tusen ton om året som blåses bort så kommer 5 000 000 000 000 ton atmosfär att pustas ut i rymden innan solen slocknat, av 5,3 000 000 000 000 000 ton som finns till att börja med. Wow! Många nollor.

En annan sfär som innehåller många nollor är bloggosfären, upptäcker man snabbt om man klickar på DN's länk "Bloggar som länkar till denna artikel". Två inlägg har skrivits om denna atmosfärförlust, där det ena var exponentiellt mer insiktsfullt än det andra... och det är om detta som det skall raljeras idag. Bakgrunden till mitt raljerande är att jag brukar anse mitt eget bloggande som en smula undermåligt; jag bloggar inte om något som intresserar någon annan än möjligtvis min mamma som vill veta "hur det går i skolan", och jag tycker inte att jag skriver så särskilt bra. Men nu har ju självförtroendet skjutit till stratosfäriska höjder! Se här -

Bloggen "All information du behöver broder" är den smarta av de två. De har skrivit att andra planeter borde ju också kunna läcka ut atmosfär, och då kan vi lära oss mer om liv i universum eftersom "microbiotiska partiklar" borde kunna hänga med ut i rymden. En fin tanke, men hur ska vi veta det? Ska vi vänta på att solvinden blåser hit dem? Tänker vi oss att en lätt seglats genom rymden från, säg, Alpha Centauri skulle ta plats över överskådlig tid? Tänker vi oss att ett enda litet pissespår av dess "microbiotiska partiklar" skulle fortsätta att vara "microbiotiska" när de kom fram, bestrålade och nedfrusna? Tänker vi oss, att dessa partiklar av en händelse skulle blåsa just rakt på jorden när de väl hade färdats denna idiotlånga sträcka genom rymden?
Och då blåsa rakt in i en detektor som vi ställt upp för att detektera enstaka nedfrusna sönderstrålade bakterier som inte kommer fram till oss förrän långt efter att solen slocknat?
Vem ska betala för den?
Inte jag.

Därefter går det olyckligtvis utför när grönsakseffekten härjar fritt i bloggosfären. Den andra av dessa två stjärnfysiker, Hasse på den eponymiska "Hasses blogg", som skrivit skrev att

"Det är väl tur att det inte är någon fara för oss som lever på jorden men tänk ändå att det läcker ut saker ifrån vår atmosfär då förstår man hur sårbart [sic] vår atmosfär är."
Mitt sinne för kausaliteter sträckte ett korsband och vred sig ett halvt varv kring hypothalamus. Det är som att säga "tänk att det läcker avgaser ur avgasröret, då förstår man hur bräcklig vår bensintank är" eller "tänk ändå att man fiser, då förstår man vilket intrikat system magen är".
Man vill klappa på huvudet och säga "Det är bara moder natur som pruttar, Hasse, det är ingen fara" och sedan flytta någonstans där man inte förstår språket.

Alla behöver inte veta så mycket som de som vet, men då kan man väl lämna skrivandet därhän eller åtminstone skriva spekulativt! Är detta någon fara för mig personligen? Nej. Försöker jag bara demonstrera att jag vet mer än Hasse? Kanske. Men framförallt tycker jag att hela idén med bloggande är att var och en ska kunna skriva om det de känner till eller upplever och det där är som min gamla chef skulle sagt "fett IG". Så om Hasse och Brollan här ovanför skriver om snus eller engelska ligan eller ensidiga mynt eller något annat de känner till, så kan nån annan blogga om fysik och atmosfärer.

Typ jag.

Tack och hej, omoplata!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det är så roligt. Jag skrattar skrattar skrattar!

Självaste Grönvik sa...

hahaha!

Du bittra bittra man