torsdag 22 januari 2009

Ny termin, nya mål, nya tvivel

Nu var det ett tag sedan man skrev, ända sedan nyår faktiskt! Det är för att själva fysiken har gått på sparlåga, både min egen och den Newtonska. Jullovet spenderade jag med att lägga betonggolv, vilket kammade hem tillräckligt med pengar så att jag kanske kan reparera bilen! Vilket jag i sin tur vill göra så att jag kan sälja den... har sett över mina utgifter, och det är vansinne att ha kvar den. Det går inte alls. Plus att pengarna jag får in kan gå till att betala av lite skulder, kanske...

Men nu har terminen börjat, första läsveckan är alldeles strax slut! Jag läser fyra kurser denna terminen;
  • "Mekanik - Statik och Partikeldynamik" heter den största kursen som jag läser denna terminen. Mekanik är läran om hur fasta objekt och krafter interagerar med varandra. Statik när de står still, och dynamik när det är rörelse inblandat. Jag har hört fruktansvärda saker om den kursen, men jag har skakat av mig det, för det är ju kul med fysik! Sedan gick jag på ett par föreläsningar, och fy fan. Vår professor är helt, komplett, fullständigt värdelös som föreläsare! Hon menar väl, det märks, och hon vill gärna att vi ska lära oss. Men hon presenterar allt helt och hållet utan sammanhang, det är bara en massa formelrabblande och räknande på tavlan utan minsta lilla "låt oss stanna upp och se vad det här betyder". Jag försöker tänka att jag måste klara den här kursen så bra som möjligt så jag slipper läsa om den.
  • "Flerdimensionell analys" är en gammal goding som jag har läst förut! Den är som endimensionell analys, det vill säga att man diskuterar hur man kan titta på matematiska funktioner och förutsäga vad som händer och vad det betyder. Nu är det dock flera variabler inblandat, vilket betyder att man mäter fler saker samtidigt. Geometri i en variabel är tvådimensionell, geometri i flera variabler är tredimensionell... eller värre! Roligt! Man kan se på det här med flera variabler som att du ska mäta temperaturen i en ugn. Du kan beskriva temperaturen som en funktion av bara tiden - ju längre tid som går desto varmare blir det i ugnen, till en viss gräns, så länge den är på. Men nu mäter vi temperaturen också som en funktion av vart i ugnen vi är- vi måste ha koordinater samtidigt som tiden. Vart är det varmast? Åt vilket håll ska jag gå för att det ska bli svalare? Om jag fryser havsytan när det går vågor och sågar ut ett hål av en viss form, vad har den utsågade biten för volym? Jag fruktar lite, för eftersom jag har läst den här kursen förut så säger erfarenheten att jag kommer att ta lätt på den, och faila... måste komma ur det mönstret. Kvickt.
  • Programmeringsteknik. Datorer! Linux! Java! Duktig föreläsare från Göteborg! Roliga övningar! Motiverad! FEMMA!
  • Kvantfysik. Kvant. Fysik. Den heliga graal. Det intressantaste, det som fick mig att söka till att börja med. Om man tror på gud så är övergången till kvantfysik från vanlig fysik att sluta studera konstverket och börja studera penslarna...
Ja... jag får ta tag i det här! Kommentera gärna, så att jag får ork att skriva mer, för jag tror att jag behöver det =)

Hasta la omoplata!

2 kommentarer:

Marie sa...

Så roligt med en fysikspäckad ny termin! Så mycket du får berätta om över en kopp te och en grå plastgubbe!

Lora sa...

Skriv mer om rum med riktade pilar och viftande plillor och mer om läran om penslor och ugnar med koordinatörer och om vilodagar och gör helt enkelt det Einstein och din lärarinna inte riktigt klarade av - berätta så jag lyssnar och under tiden händer det något (dynamisk heter det ju),någonting faller på plats och något blir mer del av allt som finns än vad det var innan. För du är på rätt väg och kan förmodligen 'småningom efter du lärt dig vad heter det tunglyftet?