lördag 24 januari 2009

De dansande Wu-Li-mästarna

Alomoplataha!

Nej, jag har inte flippat ut. Dagens inlägg handlar om fysikböcker! Kul va? Jag kan höra entusiasmen sprudla hos mina läsare. Dagens inlägg handlar om fysikböcker som alla förstår. Och det finns väl i stort sett bara en...

Hur kom jag in på det här? Det var en kombination av två saker. Den första var att min fru frågade mig vad en vektor är, eftersom hon undrat det sedan gymnasiet. Och jag gjorde mitt bästa för att förklara! Det borde inte vara så svårt, tänkte jag. En vektor... det är ju en pil. Eller... ja. Du förstår, gumman, det finns olika beskrivningar av... nä. Försök själv att förklara vad en vektor är för någon som inte kan matematik, inte är intresserad av matematik och framförallt utan att förklara något annat först! Det är skitsvårt, men jag klarade av det genom att låta rummet vara ett koordinatsystem och stega runt viftandes med armarna i luften. Det såg säkert festligt ut, för hon skrattade glatt hela tiden och till slut verkade budskapet gå fram.

Det andra var att jag fick ett mail från en god vän som läst bloggen, och skrev att den säkert var intressant om man visste något om vad jag pratar om. Det är synd, för det vill jag inte att man ska behöva! Det hade vart så fint om man kunde läsa min blogg och bara lära sig lite om vad fysik är för något utan att tänka på det, lite som man lärde sig en massa bra grejer av Kalle Anka när man var liten.

Så nu vill jag rekommendera en fysikbok. Jag har själv läst den, och jag tyckte att den var bra. Om man är alls intresserad av hur ens omgivning sitter ihop, men inte ett dugg intresserad av matematik eller konstiga ord, så är den off the hook, så att säga. Och den heter som titeln på detta inlägget; "De dansande Wu-Li-mästarna", av Gary Zukav. På originalspråket engelska heter den "The dancing wu li masters". Det är en ganska flummig och filosofisk bok, men klistred i den är ren fysikalisk teori förklarad utan en siffra så långt ögat kan nå!

Jag hade älskat att skriva sådana böcker. Det hade rockat. Jag ska bara bli duktig på fysik först... hrm. Alltså!

Tillbaka till böckerna.

Hasta La Omoplata!

1 kommentar:

Marie sa...

Underbara gubben - skriv mer! Du är så mysig att lyssna på, och att läsa.
Men jag är inte helt ointresserad av matematik, och inte fullständigt obildad heller! Lite förstår jag allt, men min fysiklärare var mer skojig än lärorik.