måndag 24 november 2008

Vadå F?

"Vad pluggar du till, nu igen?"
"Jag pluggar till Civilingenjör i Teknisk Fysik."
"Jaha..."

"Vad blir man då? Alltså, vad kan man jobba med?"
"Eh... civilingenjör."
"Jaha..."

"I vad, alltså, vilken inriktning?"
"Teknisk. Fysik."
"Jaha..."

Vad håller jag egentligen på med? Förutom att detta är en fråga jag ställer mig själv minst en gång om dagen, mitt i natten, med en söndertuggad penna i munnen och ett panikslaget ögonkast på klockan, så är det en fråga som andra ofta ställer. På det viset har jag kommit att förstå att stora delar av befolkningen inte vet
A. Vad en civilingenjör är
B. Vad teknisk fysik går ut på.
Det är ju lite pinsamt för er och jobbigt för mig, så här följer en pedagogisk förklaring!

En civilingenjör är en person som har studerat ett visst antal högskolepoäng på ett läroverk där civilingenjörer examineras, och tillika i kurser som mestadels innehåller matematik, teknik och lite naturvetenskap. Dessa arbetar sedan ute i samhället med att formge ny teknik. De anställs på alla företag som har ett lilla minsta med teknik att göra, och sitter sedan mestadels inlåsta på ett kontor med en överfull mailbox och en datorskärm som visar kommandoprompten i ett program som heter MatLab. Detta program gör i stort sett civilingenjörer helt onödiga, eftersom det är monstruöst otroligt på allt som har med matematik att göra och kommer att spela samma roll i vårt framtida samhälle som Skynet gör i terminator-filmerna. Varför studerar någon då till civilingenjör? Jo, man får vara med i spjutspetsen för ny teknologi, man får använda hjärnan till att knäcka hårda tankenötter varje dag, och man får (vanligtvis) oförskämda mängder pluring.

Det finns flera olika civilingenjörsutbildningar, som svarar mot behov i olika branscher, men ingen civilingenjör är utbildad för endast en arbetsuppgift. Istället ska man vara någon sorts profetisk allt-i-allo på ett teknikföretag, och kunna svara på egentligen vilka relevanta frågor som helst som rör utveckling och forskning på företaget. Så det finns utbildningar i maskinteknik, datateknik, elektroteknik, ekonomi, och så vidare. Och så finns den finaste av dem alla, den utbildningen där inriktningen spelar minst roll, den som utbildar en till en riktig pärla som ska veta precis allt om hur universum fungerar, eller kunna ta reda på det på en eftermiddag. Den man går om man vill gå "det svåraste", den man går om man har det största intresset för naturvetenskap, den man går om det kan göra en detsamma ifall man blir betraktad som den största nörd som gått på två fötter: Teknisk Fysik.

Teknisk Fysik är "bredd" och inte "djup". Vi ska veta lite om allting när det kommer till teknik, men vår stora styrka är att vi under fem år lär oss att lära. Om ett problem har en ny och oväntad vinkel så kan den tekniske fysikern kvickt sätta sig in i all den nya matematik och fysik som kanske behövs för att lösa problemet. Tekniska Fysiker är de civilingenjörer som oftast doktorerar, för utbildningen lämpar sig väldigt väl för den som vill ta reda på nya saker.

Så hur är utbildningen i sig? Den är fantastisk. Man har ett riktigt hem på LTH. Folk äter, dricker, skrattar och gråter tillsammans. Det pluggas och spelas flipper i café Hilbert, äts baguetter, sjungs och spelas piano. Människor dricker öl om nätterna, festar, lyssnar på musik. Man kan sova i sofforna utan att någon stör, eller spela tuba...
Vi läser en massa matematik, rätt så mycket fysik, och så lite runtomkring som programmering, lär oss MatLab och sådär.

Den här terminen läser jag en stor kurs som heter Endimensionell Analys. Den går ut på att granska matematiska funktioner, ofta i form av en kurva eller en graf. Kursen går ut på att lära en att svara på frågor omkring dessa funktioner - vad händer sedan? Vad händer här, varför ser det konstigt ut? Är kurvan obruten överallt, kan man rita den utan att lyfta pennan? Hur lång är kurvan? Vad har området under den för area? Har den ett största värde, eller ett minsta? I så fall, vad? Finns det någon funktion som har en graf som är väldigt lik den här? Vad händer om vi går oändligt långt åt endera hållet, hur hade det sett ut då? Och, mer konkret: hur ska vi bygga en färgburk av ett visst mått och använda så lite material som möjligt?

Jag läser också en liten kurs som heter Linjär Algebra. Den handlar om hur raka streck och släta plattor beter sig... låter kul, eller hur? Det är alltså också matematik. I matte så kallar man raka streck för vektorer och plattor för plan. Ni har sett sådana om ni har spelat CS eller UT, det har många applikationer inom datorgrafik. I den kursen svarar vi på frågor som - vart korsar dessa två linjerna varandra? Är de vinkelräta? Blir det en triangel av de här tre linjerna, och i så fall, vad har den för area? Om en triangulär drake flyger i en vind, vad har snöret för vinkel till draken, och vad har drakens skugga på marken för area? Och, mer konkret: Är det billigare att skicka fem bulldozrar för 2000 i timmen eller tre bulldozrar för 5000 i timmen till att skotta snö på en viss area?

Och slutligen så vill jag beskriva kursen Våglära och Optik. Den går ut på det man tror... linser, lasrar, ljudknallar, radar, satelliter, kristaller, polariserande solglasögon. Sånt.

Tråkigt inlägg? Kanske det, men nu såhär inför jullovet så måste jag börja upplysa! Det är ju dags att träffa hela släkten, och de kommer att ha glömt bort "vad det är jag läser nu igen" sedan midsommar, och då vill jag ha en blogg att hänvisa till =)

Over and out.

1 kommentar:

Självaste Grönvik sa...

Ahh äntligen. Alla min frågor besvarade på ett och samma inlägg. Ska ha detta inlägg på favoriter utifall jag börjar fundera igen. Fridens Plille!