måndag 24 november 2008

Ett intrikat brytande av mönster och armar

Tre inlägg på en dag! Wow, jag borde spara något till senare... men jag har så himla mycket att skriva om! Nu tänkte jag att jag skulle skriva något om Brasiliansk Jiu-Jitsu! Även kallat BJJ.

BJJ är en släkting till Judon (inte i första hand till den japanska Ju-Jutsun) som utvecklats av familjen Gracie i brasilien. Det handlar om att på ett tekniskt sätt brottas på marken, och att neutralisera sin motståndare genom att först och främst skaffa sig en överlägsen position där hans rörelser och möjligheter att göra utövaren illa är begränsade, och därefter att låsa fast någon av hans lemmar/hals så att han måste ge upp eller bryta armen/benet/bli strypt. Det är tekniskt så in i helvete, men bevisat effektivt - det är den enda traditionella kampsport förutom Muay Thai som förekommer i någon större utsträckning i UFC, där viss kunskap i BJJ anses obligatorisk för att klara sig.

Jag tränar det för att det är kul och svårt! Jag har vitt bälte, och om jag tränar hårt kommer jag kanske att ha svart bälte någon gång när jag är ungefär 40. Det verkar lagom. Bältet bryr jag mig dock inte så mycket om. Jag vill börja tävla någorlunda snart, dock, för det verkar precis hur kul som helst! Jag tränar på Fight Zone i Malmö;
http://www.fightzone.se
Och om någon är sugen så är det bara att svänga förbi! Måste säga att det är en riktig lyckträff till klubb! Skön stämning, duktiga tränare och massor av träningstillfällen per vecka. Vi har alltså fem bokade pass per vecka, men oftast tre till tio extra pass som man kan gå på om man känner för det. Det känns som att man borde ha bott i Malmö...

Mitt nuvarande projekt är att bli bättre på att undvika något som kallas Spider Guard. Jag hittade en video med ett exempel på hur man kan göra på Youtube, men det verkar lite avigt... känns som man har dålig balans och han kan tippa över en hur lätt som helst.

Om någon hittar något bra sätt att passera Spider Guard, säg det till mig!
Tills nästa gång, Hasta La Omoplata.

1 kommentar:

Självaste Grönvik sa...

Gick in och kollade på den där filmen, visserligen utan ljud och något snabbspolad men jag förstod att jag måste träna mer BJJ. Fast ifs, jag har ju alltid varit mer för "ground and pound" :P