måndag 24 november 2008

Första inlägget andra gången

Hej alla vänner! Detta är alltså återkomsten för min blogg "god fysik". Den försvann efter vissa tekniska problem, alla berörda har kontaktats, och nu är det väl dags att fortsätta blogga!

Vad handlar då denna blogg om? Jo, jag är ju en riktig fysiknörd som numera går på Lunds Tekniska Högskola, där jag läser Teknisk Fysik (stora bokstäver avsedda för maximal awesome-faktor)! Jag gillar också mycket att styrketräna och att träna kampsport, så jag försöker även ha... god fysik! Aha, ha. Den handlar således mest om att inte ha tid.

Fast det var egentligen mest förut! Nu har jag hittat flytet, ska ni veta! Eller ja, ett flyt iallafall... men det går inte åt pipan, ännu. Man kan säga att det går stötvis framåt.

Två saker som kommer att bli bättre med den här bloggen framöver; jag kommer att ha bilder på saker och ting, för jag står i begrepp att handla fetemobil med fetekamera. I mars, alltså, för det är då min studentbudget tillåter. Attan.
Det andra som kommer att bli bättre är uppdateringsfrekvensen! Detta för att emedan typ ingen läste min blogg (hade väl en sex-sju träffar per inlägg, max...) så blev alla sju upprörda när den försvann! Så nu vet jag vem jag skriver för; er, kära läsare.

Ok, så vart är jag nu? Låt mig först anse att mina framsteg kan delas upp i fem kategorier; Vikt, Nivå på Brasiliansk Jiu-Jitsu, Betyg, Tid Över och Socialt Liv. Detta är nämligen de fem saker som jag försöker balansera upp i min vardag. Så vart är jag?

Betygen är väl... okej. Jag flunkade första tentan av två i en kurs som heter Endimensionell Analys, och jag ska försöka att inte flunka den andra. Fokus ligger dock på mina två andra kurser för terminen, som heter Linjär Algebra respektive Våglära och Optik. I Våglära och Optik håller vi på med ett projekt som progressivt ger oss bättre och bättre betyg ju mer vi skriver. Vi har klarat att få trea, och vi lämnade i fredags in den biten som ska ge oss en fyra. Både jag och killen jag jobbar med är överens om att vi vill ha femma, och det ser inte alltför avlägset ut. Betygsstegen är alltså Underkänd, 3, 4, 5.
I Linjär Algebra har jag typ inte pluggat någonting, för att jag har läst kursen förut och är arrogant. Jag tror att det var en miss egentligen, men vår föreläsare är... ja, han är inte riktigt för mig. Jag tycker mest att han försöker visa att även mattelärare kan ha street cred, och detta är (enligt mig) redan i grunden ett felaktigt antagande. Vad mer kan han ha fel i? Jag ska dock börja plugga på den kursen nu i veckan, och köpa boken. Kan kanske skrapa hem en femma där också, med tanke på att jag kan en del redan.

Det går bättre i Brasiliansk Jiu-Jitsu! Jag har fortfarande vitt bälte, och med våran tränares arbetsmoral så lär jag ha det i iallafall ett par år. Jag struntar dock i det, jag har kommit till nivån där jag bara vill bli bättre. Jag vill kunna mer, besegra alla med överlägsen teknik och tävla. Sedan kan bältena komma när de kommer. Just nu känns det som att jag precis makat mig över någon tröskel; jag är inte lika vilsen längre, och de som har varit med längre har påpekat en förändring i mina resultat. Sådant känns väldigt skönt, för det finns fanimig ingenting som kan få en att känna sig så korkad som BJJ. Det skulle möjligtvis vara... matematik...

Varför gör jag såhär mot mig själv? Varför vill jag känna mig dum? Med denna dramatiska fråga hängandes i luften går vi vidare...

2 kommentarer:

Självaste Grönvik sa...

hahaha en lika skön blogg som jag minns den =D

Gillade speciellt biten med linjär algebra, ska bli intressant att se hur det artar sig

Unknown sa...

Utmaningen, gubben - utmaningen! You lurv it!